MORTEN MEYER, FORFATTER AV BOKEN KEISEREN
Vi har intervjuet Morten Meyer om hvordan hans første bok Keiseren ble til, en historie om intriger og makt i Norges største sykehus, og hvorfor han valgte å gi den ut på eget forlag.
Hvorfor ble du forfatter tror du?
Jeg har alltid likt å skrive, og har skrevet enorme mengder tekst i de ulike lederjobbene jeg har hatt. Jeg merket etter hvert at setningene kom kjapt til meg, samtidig som jeg fikk gode tilbakemeldinger fra kollegaer og andre på tekster jeg skrev. Da jeg sluttet i min siste lederjobb, visste jeg at jeg hadde vært med på en 10-årig usedvanlig omstillingsprosess i norsk sykehus- og samfunnsliv. Det var flere kollegaer, som også hadde tatt del i prosessen, som snakket om at noen burde skrive dette ned. Til slutt bestemte jeg meg for å gjøre det selv, og dermed var boken Keiseren i emning.
Hvorfor gav du den ut på eget forlag?
Jeg tok innledningsvis kontakt med to av de største forlagene i Norge. De gav gode tilbakemeldinger på bokprosjektet, og da særlig ett av dem: Boken hadde vært til vurdering i en samlet redaktør-gruppe, men de konkluderte til slutt med at den var for nisjepreget i tematikken, og antakeligvis ikke ville selge godt nok for dem. Istedenfor å jage flere forlag, som gjerne er en tidkrevende og langdryg prosess, bestemte jeg meg for å gi den ut selv.
Hvordan gikk du fram?
Fordi jeg stort sett leser digitale bøker selv, tenkte jeg at min historie kun skulle gis ut som ebok. Dette holder jo produksjonskostnadene nede, og gjør selve distribusjonen enklere. Men mange jeg snakket med sa at de helst ville lese boken som papirbok. Og da jeg etterhvert forsto hvordan produksjonen av de trykkeklare filene for både vanlig bok og ebok foregikk, ønsket jeg et trykt opplag av boken i tillegg. Jeg sjekket ulike trykkerier og AIT Grafisk kom raskt opp med et godt tilbud. Det var veldig lett å kommunisere med dem.
Jeg tenkte først å trykke et lite opplag, men ble rådet til å dra litt på, slik at enhetsprisen gikk ned. Så da gjorde jeg det. AIT Grafisk gav god service og veiledet meg både i formater, papirvalg og beregninger for omslag etc. Deretter kunne jeg enkelt videreformidle manus til firmaet som skulle brekke om teksten og klargjøre de digitale filene for trykk.
Hvordan har du klart å markedsføre boken?
Jeg har profilert boken via Facebook, Twitter og LinkedIn. Etter hvert tok jeg direkte kontakt med Akademika i Oslo og fikk napp i en av deres butikker. Deretter fikk jeg den inn i de øvrige Akademika-butikkene i Oslo og i Bergen. Videre ble den tatt inn ved Litteraturhuset i Oslo, Tronsmo, Norli, Tanum med flere. Boken er også registrert i Bokbasen og dermed tilgjengelig for bestilling fra alle landets bokhandlere og aktører. Jeg har fått bestillinger fra bibliotek, samtidig som flere medisinske bibliotek/universitetsbiblioteker har tatt den inn. Det synes jeg er stas.
Comments