top of page

“Oppskriftheftene mine er viktige når jeg underviser og holder kurs. ”

VERONIKA GLITSCH, FORFATTER AV BOKA «LIV – SYOPPSKRIFT & MØNSTERARK»


VERONIKA GLITSCH

Det startet med at jeg hadde en blogg, der jeg la ut gratis oppskrifter på hvordan man trinn-for-trinn skulle tegne mønster og sy f.eks. knappestolpe og buksegylf, og også noen eksempler på redesign av klær. Det ble stor interesse for dette, og jeg begynte å tenke at ved å gi ut mønstrene i hefteform, kunne jeg lage en salgsvare som flere kunne få tilgang til enn de som bestiller målsydde klesplagg av meg.

Bakgrunn og erfaringer

Jeg er klesdesigner og skredder, men også forsker og underviser ved Universitetet i Sørøst Norge. Jeg designer kleskolleksjoner og har designet 14 kolleksjoner siden jeg startet klesmerket mitt Rethink i 2005. Som klesdesigner og skredder opplever jeg at prisnivået på klær ligger ganske høyt sammenlignet med masseproduserte klær i lavkostnadsland. Det er en lavere økonomisk terskel for folk å kjøpe mønstrene, for deretter å sy plaggene selv.

Oppskriftsheftene er også viktige når jeg underviser og holder kurs. Ofte er jeg uenig i pensumbøkene. Med egne hefter kan jeg vise studenter og kursdeltakere hva jeg mener er en god teknikk. Mye av kunnskapen sitter jo i hodet mitt, så det er godt å kunne vise dem med bilder og instruksjoner hva jeg mener. Jeg er opptatt av å gjøre søm av egne klær tilgengelig for mange.

Mine utgivelser så langt

Så langt har jeg gitt ut 3 oppskriftshefter selv. Det første heftet, «Kjoler og Kjortler», inneholder 2 trinn-for-trinn oppskrifter for mønsterkonstruksjon og sømteknikk for en kjole og en herreoverdel med utgangspunkt i grunnformer.

I det andre heftet, «Jersey Kids», er fokuset redesign av klær. Tidsskriftet Form ønsket en enkel redesign-syoppskrift på max. to sider tilpasset barn og ungdom i skolen. Oppskriften jeg lagde ble en del av et oppskriftshefte sammen med 11 andre redesign-syoppskrifter.

Det siste heftet mitt, «Liv», laget jeg i forbindelse med en produktdesignkonkurranse fra Norges Husflidslag, Identitet/Idé-i-tét. Her skulle man hente inspirasjon i tradisjonskunsten og designe et dagsaktuelt produkt med utgangspunkt i tradisjonsmaterialet. Jeg hentet inspirasjon i folkedraktliv fra Vest-Telemark og sydde livene i materialer fra brukte klær og stoffrester.

Råd rundt salg av bøker

Jeg selger heftene mine på nettbutikken min og i forbindelse med kurs og foredrag. Siden redesign er et eget fag på ungdomsskolen, er det en etterspørsel på redesignoppskriftsheftet «Jersey Kids» fra kunst- og håndverks-lærere. Jeg er også aktiv på sosiale medier for å promotere meg selv og arbeidene mine.

Skal du selge bøker må du være forberedt på oppsøkende virksomhet. Å promotere er en del av jobben. Du må finne steder der du kan fortelle om boka di, hold foredrag, og vær aktiv på sosiale medier.

Produksjon av egne bøker

Det tar sin tid å lage trinn-for-trinn oppskrifter. Jeg syr litt, noterer hva jeg har gjort og tar bilde, så syr jeg litt til, skriver, tar bilde. Det er viktig å dokumentere prosessen, og helst gjøre det så bra at folk der hjemme forstår alle stegene.

Da jeg skulle trykke mitt første hefte innhentet jeg pristilbud fra flere trykkerier, og endte opp med AIT Grafisk. Jeg ble svært fornøyd med resultatet, så jeg har bare fortsatt å bruke dem som trykkeri. Jeg har blitt en trofast kunde.

Det jeg er spesielt godt fornøyd med er de klare og tydelige bildene, og den gode fargegjengivelsen. Det ser alltid veldig profesjonelt ut, bra trykk. I tillegg er de bærekraftige valgene til AIT Grafisk viktige for meg. Jeg holder jo på med miljøvennlig klesdesign, så det er en bonus at jeg vet at papiret som brukes i produksjonen også er bærekraftig.









Siste innlegg

Se alle
bottom of page