TIPS & RÅD
Salg og markedsføring av egne bøker
Når man gir ut bok på eget forlag, står man fullt og helt ansvarlig for salg og markedsføring av boka, i motsetning til når man gir ut på tradisjonelle forlag.
Så hvilke muligheter har man? Det kommer litt an på hva slags bok du har skrevet, men nedenfor nevner vi noen generelle tips og råd. Vi håper disse kan inspirere og hjelpe deg litt på veien.
Stipender og crowdfunding
I forkant av et bokprosjekt er det alltid lurt å sjekke om det finnes stipender man kan søke på. Det kan f.eks. være støtte fra forfatterforeninger ved skjønnlitteratur, faglitterære fond ved lærebøker, eller offentlig støtte i kommunen for f.eks. lokalhistoriebøker. Mange stipendsøknader ligger bare et Googelsøk unna. Det finnes også muligheter for å søke stipender og legater i www.legathåndboken.no.
De siste årene har også crowdfunding (folkefinansiering) blitt en mulighet for bokprosjekter. Da kan folk investere i prosjektet ditt før du begynner. De kan f.eks betale for spesialversjoner av boka di, eller andre produkter som har med boka di å gjøre. Dette kan hjelpe deg økonomisk godt på veien. Det finnes flere nasjonale og internasjonale nettsteder for crowdfunding, bidra.no er et norsk eksempel.
Økonomi
Hvor viktig du synes at økonomien rundt et bokprosjekt er, kommer ofte an på typen bok du har skrevet. Er boka svært personlig, som f.eks. en slektsbok eller biografi, blir prisen på prosjektet mindre viktig. Men hvis du ønsker å tjene penger på bokprosjektet, er det flere ting man kanskje bør tenke gjennom. Hvor mange timer vil bokprosjektet ta? Hvordan skal du selge boka, og vil salgsprosessen koste penger? Kort sagt: Hva er din realistiske inntekt på boka du har skrevet, og er dette viktig for deg eller ikke?
En viktig del av det vi tenker på som økonomistyring har med størrelsen på opplagene å gjøre. I tradisjonelle boktrykkerier må man ofte velge ganske store opplag på grunn av høy oppstartpris. Vi i Bokfabrikken har lav oppstartpris for små opplag, slik at du som forfatter kan teste markedet ditt. Kanskje du bare ønsker å starte med 100 bøker i første omgang? Og teste den ut på venner og bekjente først? Små opplag krever også mindre lagerplass for deg. Og hvis den skulle gå unna er det bare å bestille opp ett nytt opplag, vi leverer raskt.
Kortreiste bøker
Har du tenkt på salgsmulighetene som ligger i nærmiljøet ditt? Din lokale matbutikk har mulighet til å selge den skjønnlitterære boka di om de ønsker det. Har du skrevet en bok om fisk og fiske, kan kanskje en fiskeforretning takke ja til å selge den for deg? Og din lokale bokforhandler ønsker kanskje å selge din bok om lokalhistorie?
Hvis forhandlere takker ja til å selge boka di ønsker de selvfølgelig prosenter av salget, men ved å ha slike samarbeidspartnere kan boka nå langt flere potensielle kjøpere. Tenk for deg selv: Hvem er målgruppen til boka di, og hvor tilbringer de tid?
Egen nettside
Salg av bøker på egen nettside er alltid en mulighet når man gir ut på eget forlag. Da har man full kontroll over hele prosessen, og sitter igjen med hele overskuddet selv. Men ikke alle tenker på hvor mye tid det faktisk tar og hvor mye det koster å pakke og sende bøker ut til kundene. I tillegg må man ha et lager med bøker selv, som kan ta opp mye plass.
Det er også begrenset hvem som kommer inn på din nettside, det blir ofte dine nærmeste, venner og familie. En måte å nå flere mennesker på kan være gjennom å være aktiv på sosiale medier som Facebook eller Instagram, eller begynne med å skrive en blogg. Dette kan gjøre flere interessert i deg, din forfatterkarrière og dine bøker. En måte å bli lagt merke til kan også være å tørre å kommentere og delta i den offentlige debatten, at man tør å peke seg fram og skille seg ut.
Det å være aktiv på sosiale medier kan være utfordrende, men kommer dette naturlig for deg er det bare å stå på. Man kan jo også annonsere på sosiale medier, gjennom f.eks google ads, for å få nye potensielle kunder inn på nettsiden din. Hvis du ønsker å gjøre dette, pass da på at du annonserer så fokusert mot kundegruppen din som mulig. Da får du mest igjen for pengene dine. F.eks er det liten vits å å reklamere for en katte-bok til en hundeelsker...
Med egen nettside oppnår du det som mange ønsker når de selvpubliserer, nemlig å få full kontroll på prosess, utgifter og inntekt.
Distribusjonssentre
Hvis man ønsker at noen andre skal ta for seg salgs og distribusjon, kan man leie lagringsplass hos f.eks. Sentraldistribusjon (hovedeier Cappelen Damm) eller Forlagssentralen (hovedeier Gyldendal). Dette koster en del penger, men da er pakking og distribusjon til diverse bokhandlere og nettbokhandlere i hele Norge inkludert. Boka di blir søkbar på på Ark, Norli, Tanum, Adlibris og Haugenbok. Man får også full oversikt over egen beholdning, slik at hvis man selger bra, kan man trykke opp ett nytt opplag før lageret blir tomt.
Bokkatalog
Bokkatalogen.no er en nettside for indieforfattere (uavhengige forfattere), og har som mål å bli en mest mulig komplett katalog over norske indieforfattere og indiebøker. Alle norske indieforfattere kan bli med. Her kan indieforfattere gjøre sine bøker kjent, og nettsiden kan være et litterært skattkammer for alle litteraturinteresserte. På nettsiden kan man ha sin egen forfatteromtale, og registrere hver tittel man har gitt ut.
Fellesskap
Som indieforfatter står man ofte helt alene, uten et etablert forlag i ryggen. Heldigvis er det mange som er i samme situasjon, og man kan lære mye av hverandres erfaringer. Vi vil anbefale Facebook-gruppa Indieforfatterforum. Her kan spørsmål bli besvart av folk som har vært i nøyaktig din situasjon tidligere. Man kan også lære mye av å lese gjennom tidligere spørsmål og kommentarer. Indieforfatterklubben.no er en nettside for indieforfattere, og de har en aktiv Facebook gruppe som heter Norges IndieForfatter Klubb. Denne drives av Norges Indie-Forfatter Sentrum (NIFS). Hvis man ønsker å være medlem av et forbund, kan vi nevne at et forbund med mange indieforfattere er Forfatterforbundet. Her er ca. 40% av medlemmene selvpubliserende forfattere.
Bøker er ikke mer truet av Kindle enn trapper av heiser.
STEPHEN FRY
Kulturrådet
Når boka er skrevet, trykket og klar, kan man søke om å få den innkjøpt av Kulturrådet. Da skal et vurderingsutvalg bestemme om boka har tilstrekkelig litterær verdi til å havne i landets bibliotekhyller.
Det å bli innkjøpt av Kulturrådet gir stor økonomisk uttelling, spesielt hvis man publiserer på eget forlag. Da får man nemlig både pengene som skal gå til forlaget, og pengene som skal gå til forfatteren, man får både forfatter og forlags-andelen. Forlags-andelen skal i utgangspunktet dekke utgiftene man har hatt til redaktør, språkvasker, trykking og andre tjenester.